تنظیمات تایم موتور دیزل

تنظیمات دیزل ژنراتور

عناوین محتوایی که می خوانیم .

تنظیمات دیزل ژنراتور

همانطور که می دانید دیزل ژنراتور یک موتور دیزلی با یک ژنراتور است که هدف از ساخت آن تولید انرژی الکتریکی بوده و در مکان ها و زمان هایی که برق شهری در دسترس نباشد، مورد استفاده قرار می گیرد. این موتور دیزلی تنظیمات مخصوص به خود را دارد. ما در این مطلب قصد داریم در مورد تنظیمات گاورنر الکترونیک بر روی دیزل ژنراتور با شما صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد تا پایان همراه ما باشید.

گاورنر چیست؟

برای آموزش نحوه تنظیمات گاورنر بهتر است ابتدا با مفهوم و کاربرد این وسیله آشنا شوید. گاورنر یا فرماندار یا کنترلر وسیله ای است که به عنوان محدود کننده سرعت محسوب شده و می تواند سرعت یک سیستم مانند موتور را تنظیم کند. با این کار گاورنر از دستگاه ها در برابر سرعت موتور و آسیب ناشی از سرعت زیاد چرخشی موتور ها محافظت می کند. گاورنر ها معمولا بر پایه نیروی گریز از مرکز کار می کنند و شکل توپ مانندی دارند. گاورنر ها سه نوع هستند که عبارتند از:

  • گاورنر مکانیکی که دارای چرخ دنده، وزنه، تسمه، ساچمه و فنر بوده و میزان سوخت ورودی به موتور را کنترل می کند.
  • گاورنر الکترونیکی که در تولید آن از قطعات الکترونیکی استفاده شده است.
  • گاورنر نیوماتیکی که دارای پره های پلاستیکی یا فلزی بوده و از طریق فشار هوا سرعت موتور را کنترل می کند.

تنظیم گاورنر الکترونیک آنالوگ بر روی دیزل ژنراتور

به گاورنر های دیزل ژنراتور، کنترل کننده سرعت نیز می گویند. گاورنر باید سرعت از پیش تعیین شده و تنظیم شده ای داشته باشد تا خروجی مشخصی را تولید کند. در غیر این صورت ژنراتور مشخصات خروجی مورد نیاز را تولید و استخراج نمی کند. برای تنظیم کردن گاورنر ها باید ابتدا تنظیمات اولیه را انجام دهید. یعنی قبل از استارت زدن و روشن کردن دستگاه دیزل ژنراتور باید اقدامات زیر انجام داده شود:

  1. پتانسیومتر GAIN گاورنر در حالت وسط قرار داده شود.
  2. پتانسیومتر Stablity یا ضریب پایداری گاورنر هم باید در حد وسط قرار داده شود.
  3. سرعت گاورنر در حد وسط باشد.
  4. پتانسیومتر SARTING FUEL را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.
  5. پتانسیومتر Speed Ramping را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید.

بعد از انجام این کارها می توانید دیزل ژنراتور را استارت زده و روشن کنید. بعد از روشن کردن موتور باید صبر کنید تا گاورنر به حداقل سرعت برای راه اندازی دیزل ژنراتور برسد یا به اصطلاح گرم شود. بعد از روشن شدن دیزل ژنراتور اگر دیزل ناپایدار بود، بهتر است مقدار GAIN  و STABHILITY را کاهش دهید تا دیزل به حالت پایداری برسد.

با تغییراتی که بر روی پتانسیومتر سرعت گاورنر ها اعمال می کنید، می توانید سرعت موتور و فرکانس آن را تنظیم کنید. بدین صورت که با چرخاندن پتانسیومتر ها در جهت عقربه های ساعت دور موتور زیاد شده و اگر بر خلاف عقربه های ساعت چرخانده شود، دور موتور کم خواهد شد. بهترین و ایده آل ترین سرعت، سرعت RPM1500 است. بهتر است برخی از این تنظیمات توسط کارشناسان و افراد ماهر انجام شود.

ارسال یک دیدگاه

کمک نیاز دارید?