دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور و مشکلات احتمالی آن

عناوین محتوایی که می خوانیم .

دیزل ژنراتور ها همان دستگاه تولید برق اضطراری هستند که هم به صورت خانگی و هم در صنایع بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.. ما در این مطلب قصد داریم در مورد انواع مختلف این دستگاه، طرز کارکرد و مزیت های آن با شما صحبت کنیم. پس چنانچه به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، تا پایان همراه ما باشید.

دیزل ژنراتور چیست؟

به عبارت ساده می توان گفت دیزل ژنراتور دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. نام دیگر دیزل ژنراتور، جن ست دیزل بوده و می توان از آن به عنوان جایگزین برق در زمان هایی که برق قطع می شود، استفاده کرد. این دستگاه از سوخت مایع مانند بنزین استفاده می کند. موتور دیزل با حرکات چرخشی خود، انرژی مکانیکی را به برق تبدیل می کند. به عبارت دیگر دستگاه با احتراق سوخت مایع شروع به کار می کند و حرکات چرخشی را تبدیل به برق خواهد کرد. دیزل ژنراتور از اجزا و قسمت های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • موتور دیزل
  • منبع تغذیه
  • رگولاتور ولتاژ
  • سیستم روغن کاری
  • صفحه کنترل
  • شارژ باتری
  • سیستم خنک کننده یا سنسور دمای آب
  • سیستم خروجی
  • فیلتر سوخت
  • آلترناتور
  • مخزن سوخت
  • قالب مونتاژ اصلی
  • لرزه گیر
  • شاسی
  • کاور صداگیر
  • فیلتر هوا
  • سوزن انژکتور
  • ریل سوخت

از دیزل ژنراتور ها می توان در مراکز مختلف مانند بیمارستان ها، مکان های عمومی، فرودگاه ها، ساختمان های تجاری و حتی ساختمان های مسکونی استفاده کرد و در مواقع اضطراری که برق شهری قطع می شود آن را به کار برد. همچنین در مکان هایی که برق شهری وجود ندارد مانند خط های انتقال گاز، صنایع کشتیرانی و غیره می توان از این دستگاه برای تولید برق استفاده کرد. دیزل ژنراتور ها در مقایسه با موتور های بنزینی سوخت کمتری مصرف کرده و در مقابل انرژی الکتریکی بیشتری تولید می کنند. به علاوه نیاز به انواع ارزان سوخت دارند. بنابراین استفاده از آن ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. عمر مفید آن ها بیشتر بوده و از استهلاک کمتری برخوردارند.

انواع دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور ها انواع مختلفی دارند و توسط شرکت های مختلفی در سراسر جهان ساخته می شوند. معروف ترین این شرکت ها، شرکت ولوو پنتا بوده که انواع مختلفی از این دستگاه را برای شناور های دریایی و غیره تولید کرده است. علاوه بر این شرکت کمپانی لوول نیز از دیگر شرکت های مطرح جهانی در این زمینه است. موتور های تولید شده توسط این شرکت در محدوده 20 تا 150 کیلو وات آمپر هستند و با استفاده از فناوری های پیشرفته توانسته اند به موفقیت چشمگیری در این زمینه دست پیدا کنند. با توجه به نوع استفاده و ابعاد محیطی که قرار است برای آن برق تهیه کنید، باید نوع مناسب این دستگاه با توان تولیدی مختلف را خریداری کنید.

نحوه کار دیزل ژنراتور

عملکرد دستگاه دیزل ژنراتور بر اساس اصل پایستگی انرژی بوده است. به این معنا که انرژی نه از بین می رود و نه تولید می شود. بلکه از نوعی به نوع دیگر تبدیل خواهد شد. نحوه کار دیزل ژنراتور هم به این صورت است که انرژی شیمیایی را با احتراق به انرژی گرمایشی و حرارتی تبدیل می کند. سپس انرژی گرمایشی باعث به حرکت در آوردن آلترناتور ها می شود و سرانجام انرژی مکانیکی به برق یا همان انرژی الکتریکی تبدیل خواهد شد. به طور کلی نحوه کارکرد دیزل ژنراتور به چهار مرحله مجزا تقسیم می شود که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

مرحله اول: مرحله مکش

در این مرحله ابتدا شیر ورودی باز شده و هوا یا همان اکسیژن به داخل سیلندر می رود. این عمل توسط پیستون ها انجام می شود. بعد از این که هوا به اندازه کافی با فشار زیاد وارد شد، در انتها شیر مکش یا همان شیر ورودی بسته خواهد شد.

مرحله دوم و سوم : مرحله احتراق و تراکم

در این مرحله اکسیژن به همراه سوخت مایع که می تواند بنزین، گازوئیل و غیره باشد، شروع به احتراق یا سوختن می کند. زمانی که پیستون با فشار به مرکز فوقانی رسید، عملیات تامین سوخت متوقف خواهد شد. در این مرحله شیر ورودی همچنان بسته است و گازهای داغ و هوای فشرده ای که تولید شده اند، در داخل سیلندر پخش می شوند. بدین ترتیب پیستون به سمت پایین کشیده خواهد شد.

مرحله چهارم: مرحله تخلیه

بعد از این که پیستون به پایین ترین نقطه رسید، دوباره به سمت بالا حرکت می کند. حرکت پیستون به سمت بالا باعث می شود دوباره شیرهای تخلیه باز شوند. اما شیر سوخت همچنان بسته می ماند. ضمن حرکت پیستون به سمت بالا، گازهای سوخت محترق شده از طریق دریچه اگزوز بیرون رفته و شیرهای تخلیه بسته شده و چرخه کار به پایان می رسد.

صفر تا صد دیزل ژنراتور

برای نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور باید محیط مناسبی را در نظر بگیرید. محیطی که در آن دیزل ژنراتور نصب می شود، شرایط نصب، رعایت اصول ایمنی و کاربردی آن همگی بر عملکرد درست و بهینه این دستگاه موثر هستند. بهتر است مکانی را انتخاب کنید که تهویه هوا در آن به درستی صورت بگیرد. یعنی دارای ورودی و خروجی هوا باشد. در واقع باید هوای ورودی از سمت ژنراتور وارد شود و از سمت رادیاتور موتور دیزل ژنراتور خارج شود. علاوه بر این باید به تراز بودن دستگاه در هنگام نصب دقت کنید تا دستگاه در هنگام کار دچار لرزش نشود. لرزش دستگاه می تواند به اجزا و وسایل مختلف دستگاه ضربه وارد کرده و در عملکردشان اختلال ایجاد کند. در نهایت عمر دستگاه کوتاه می شود.

کابل کشی دستگاه دیزل ژنراتور به روش های مختلف انجام می شود. مثلا می توان آن ها را بر روی زمین و یا در داخل داکت های باز و بسته، پلاستیکی یا فلزی و یا در داخل کانال های زیرزمینی نصب کرد. اما نکته مهم این است که در کوتاه ترین مسیر ممکن نصب شوند. نصب و راه اندازی دستگاه های دیزل ژنراتور صنعتی بهتر است توسط کارشناسان این زمینه انجام شود.

قیمت دیزل ژنراتور

قیمت گذاری دیزل ژنراتور ها با توجه به فاکتورهای مختلفی انجام می شود. توان تولید برق، کشور سازنده آن، سال ساخت محصول و غیره همگی در قیمت دیزل ژنراتور موثر هستند. همچنین نوسانات ارز و دلار در قیمت دیزل ژنراتورها بی تاثیر نیست. اگر می خواهید از نظر اقتصادی صرفه جویی کنید، می توانید از دیزل ژنراتور های دست دوم هم استفاده کنید. در صورتی که می خواهید از قیمت به روز این دستگاه مطلع شوید، می توانید به سایت های مختلف و مراکز فروش این محصولات مراجعه کنید.

کاتالوگ دیرل ژنراتور

داشتن کاتالوگ دیزل ژنراتور امری بسیار مهم و کاربردی است. کاتالوگ خوب می تواند باعث افزایش فروش محصولات یک برند شود. کاتالوگ شامل اطلاعات کاملی از ویژگی های محصولات تولید شده توسط یک شرکت می باشد که مشتریان را در انتخاب محصول مورد نیازشان راهنمایی می کند. همچنین طریقه مصرف و آماده سازی محصول در داخل کاتالوگ نوشته شده و در پایان محصولات دیگر تولید شده توسط همان شرکت به خریدار پیشنهاد می شود.

کتاب راهنمای دیزل ژنراتور

کتاب راهنمای دیزل ژنراتور می تواند به سوال های مختلف مشتریان و مصرف کنندگان دیزل ژنراتور ها پاسخ دهد. همه ویژگی ها و کاربرد آن ها، مزیت استفاده از دیزل ژنراتور ها، نحوه آماده سازی، نصب و راه اندازی آن ها و غیره همگی در داخل کتاب راهنمای دیزل ژنراتور نوشته شده اند. یک دستگاه خوب باید کتاب راهنمای خوبی نیز به همراه خود داشته باشد.

در این کتاب راهنما حتی موارد اضطراری، پیشگیری های ایمنی و سلامت دستگاه و مواردی برای تعمیرات و نگهداری از دستگاه به طور مختصر نیز توضیح داده خواهد شد. افرادی که در استفاده از دیزل ژنراتور مبتدی هستند، می توانند با مطالعه کامل کتاب راهنمای دیزل ژنراتور ها به راحتی از این دستگاه استفاده کنند. البته نصب و راه اندازی دستگاه های صنعتی و بزرگ بهتر است توسط کارشناسان و نصاب های خود شرکت انجام شود. ممکن است کتاب راهنما دارای برگه ضمانت نامه یا گارانتی هم باشد که باید توسط نمایندگان مجاز فروش همان شرکت پر شود.

ارسال یک دیدگاه

کمک نیاز دارید?