روش تست موتور دیزل و تشخیص آن

روش تست و تشخیص موتور دیزل

عناوین محتوایی که می خوانیم .

در شرایط اضطراری مانند سیل، زلزله و یا قطعی برق برای مدت طولانی برخی از مراکز دولتی مانند بیمارستان ها، ادارات و غیره از دستگاهی به نام دیزل ژنراتور استفاده می کنند. علاوه بر این در مکان هایی که دسترسی به شبکه برق وجود ندارد مانند صنایع کشتیرانی هم از این موتور برای تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز استفاده می شود. برای آن که موتور دیزل ژنراتور به خوبی کار کند و در مواقع اضطراری مشکلی نداشته باشد، باید به طور سالانه و مرتب تست شده و از سلامت قطعات آن و عملکرد درست آن ها مطمئن شد. ما در این مطلب قصد داریم روش تست دیزل ژنراتور را برایتان توضیح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد تا پایان ما را همراهی کنید.

روش تست دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور موتوری است که برای تولید برق اضطراری در شرایطی که برق قطع شده و یا اصلا به شبکه برق دسترسی ندارید، مورد استفاده قرار می گیرد. اما گاهی اوقات در شرایط اضطراری پیش آمده که دیزل ژنراتور هم مشکلی داشته و کارایی برایتان نخواهد داشت. بنابراین بهتر است ابتدا به تست کردن دیزل ژنراتور در هر سال بپردازید و از سالم بودن و عملیاتی بودن آن اطمینان داشته باشید.

تست کردن دیزل ژنراتور یعنی بررسی و ارزیابی ژنراتور ها و اطمینان به سلامت کامل آن ها. برای این کار ابتدا بار الکتریکی مصنوعی را بر روی ژنراتور قرار می دهند و موتور را به درجه حرارت مناسب و فشار مناسب می رسانند. به این کار تست بار بانک می گویند. تست بار بانک به شما این امکان را می دهد که متوجه شوید آیا ژنراتور شما در زمان نیاز به خوبی کار می کند یا خیر.

در این روش تست دیزل ژنراتور موتور را با حداکثر توان خروجی خود تست می کنید. به طور کلی می توان گفت یک آزمون بانکی بار برای دو هدف انجام می شود. اول اینکه ژنراتور را آزمایش می کند تا از درست عمل کردن آن اطمینان حاصل کند. هدف دوم این است که تجمع دوده درون ژنراتور را از بین می برد. در واقع زمانی که از ژنراتور زیاد استفاده نشده باشد یا در بارهای سبک استفاده شده باشد، سیستم اگزوز آن نشتی سوخت و دوده خواهد داشت. این دوده ها می توانند عملکرد ژنراتور را پایین آورده و یا گاها موجب آتش سوزی دستگاه نیز شوند. با انجام تست بار بانک که دستگاه با حداکثر توان خود کار می کند تمام این دوده ها خارج می شوند و به عبارتی دستگاه پاکسازی می شود.

نصب دیزل ژنراتور

نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور مراحل خاص خود را دارد. مرحله اول آماده سازی محیط است. محیطی که قرار است در آن موتور دیزل ژنراتور را نصب کنید باید پنجره هایی برای ورود و خروج هوا داشته باشد. بهتر است ابعاد پنجره های ورودی و خروجی هوا 1.5 برابر ابعاد خود دیزل ژنراتور بوده باشد. همچنین می توانید برای خنک شدن هوای داخل اتاقک از فن های خنک کننده استفاده کنید.

بهتر است پنجره ها نزدیک به ژنراتور باشند تا هوای گرم دوباره وارد اتاقک نشود. در آن محیط باید محل هایی مناسب برای قرار گرفتن اگزوز، نصب باتری، نصب تابلو برق، منبع سوخت، پمپ گازوئیل، نصب سینی، کابل کشی و غیره در نظر بگیرید. همچنین باید تمهیداتی برای جلوگیری از خطرات هم اندیشیده شود. مانند نصب کپسول های آتش نشانی، قرار دادن سطل های شن و سطل آب برای از بین بردن اسید باطری ترکیده و غیره.  محلی که قرار است دیزل ژنراتور در آن قرار بگیرد باید به اندازه کافی بزرگ باشد. بهتر است آنقدر فضا داشته باشید که منبع سوخت هم در کنار دستگاه قرار بگیرد.

محل قرار دادن دیزل باید به گونه ای باشد که برای ورود کامیون حمل کننده سوخت نیز مناسب باشد. برای نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور باید از دستورالعمل های خاص هر شرکت استفاده کنید که معمولا به صورت کتابچه به همراه دستگاه قرار دارد. دیزل ژنراتور باید بر روی یک سطح صاف و بتنی قرار بگیرد. هرگز ژنراتور را بر روی شن قرار ندهید. بتن ریزی سطح باید به گونه ای باشد که توان تحمل مجموعه بار دیزل ژنراتور و فونداسیون آن که معمولا 30 تن است را داشته باشد. پیچ های بتنی یا رول بولت هایی را هم باید برای فیکس کردن دیزل ژنراتور به زمین در نظر بگیرید.

نصاب ژنراتور ها

بهتر است برای نصب و راه اندازی اولیه دیزل ژنراتور ها از یک متخصص و فردی ماهر در این زمینه کمک بگیرید. معمولا شرکت های سازنده نصاب های خود را در اختیار دارند و به شما معرفی می کنند. می توانید قبل از خرید و از مراحل ابتدایی با نصاب مشورت کنید تا محل قرار گیری و امکانات مورد نیاز برای نصب دیزل ژنراتور را از پایه به صورت درست و اصولی فراهم کنید.

همانطور که می دانید نصب دستگاه به صورت درست توسط نصاب می تواند منجر به عملکرد بهینه دستگاهتان شود و مهم ترین عاملی است که در افزایش طول عمر و کیفیت کار دستگاه تاثیر گذار است. همچنین تعمیر و خدمات رسانی به دستگاهتان را می توانید از نصاب خود بخواهید. نصاب یک دیزل ژنراتور موارد زیادی را برای نصب و راه اندازی ژنراتور ها چک می کند و اگر شرایط برای نصب مناسب نبود، پیشنهاداتی برای اصلاح آن موارد را به شما ارائه می دهد. مواردی که یک نصاب چک می کند عبارتند از:

  • مکان نصب دیزل ژنراتور
  • فونداسیون محل مورد نظر
  • شرایط آب و هوایی
  • نحوه سوخت رسانی به دستگاه دیزل ژنراتور
  • نحوه طراحی داکت خروجی دیزل ژنراتور ها
  • تهویه محل مورد نظر برای استقرار دیزل ژنراتور
  • رعایت نکات و اصول ایمنی برای پیشگیری از خطرات احتمالی

ارسال یک دیدگاه

کمک نیاز دارید?