علت نوسان دیزل ژنراتور

علت نوسان برق دیزل ژنراتور

عناوین محتوایی که می خوانیم .

 

علت نوسان فرکانس دیزل ژنراتور

نوسان ولتاژ یا فرکانس در دیزل ژنراتور مورد بسیار مهمی است که می تواند سلامت سایر دستگاه ها را به خطر بیاندازد. دیزل ژنراتور برق مورد نیاز سایر دستگاه ها را تولید می کند چنانچه این جریان برق دچار نوسان باشد می تواند به دستگاه های دیگر آسیب جدی وارد کند. به هر حال ممکن است این مشکل برای هر دستگاهی پیش بیاید. از عواملی که می توانند این مشکل را ایجاد کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نقص فنی در نشانگر ولت:

زمانی که نوسان در ولتاژ برق تولید شده را مشاهده کردید، ابتدا بهتر است نشانگر ولت متر را به دقت  بررسی کنید. برای بررسی این موضوع می توانید ولتاژ جریان خروجی را به وسیله مولتی متر اندازه بگیرید. چنانچه این اندازه با اندازه نشان داده شده در ولت متر یکی نبود، می توان نتیجه گرفت ولت متر دچار خرابی شده و اقدام به تعمیر یا تعویض آن کنید.

  • خرابی رگلاتور ولتاژ ژنراتور:

برای بررسی این مورد باید رگلاتور را از دستگاه جدا کرده و به باتری 12 ولت وصل کنید. در این صورت باید 200 تا 400 ولت برق تولید شود. اگر چنین چیزی اتفاق نیفتاد، باید رگلاتور را تعمیر یا تعویض کنید.

  • نقص فنی در اتصالات رگولاتور ولتاژ:

در برخی موارد باید دستگاه را خاموش کرده و اتصالات رگلاتور را چک کنید. شاید مشکل مربوط به اتصالات باشد.

  • نقص فنی در سیم پیچی ژنراتور:

گاهی اوقات این نوسانات به دلیل اشکال در سیم پیچی ژنراتور ها اتفاق می افتد. البته بهتر است این مورد توسط افراد ماهر و با تجربه چک شود.

  • جرقه و آسیب سطح رینگ روتور ژنراتور:

هر گونه آسیب و خط و خش بر روی این سطح می تواند منجر به نوسان در ولتاژ و فرکانس دیزل ژنراتور شود. در صورت وجود این آسیب ها باید اقدام به تعویض سطح رینگ کنید.

 

انجام هرگونه خدمات گارانتی و عیب یابی و تعمیر دیزل ژنراتور توسط مجموعه ی فرید ژنراتور انجام میشود

تنظیم فرکانس دیزل ژنراتور

وظیفه تنظیم فرکانس دیزل ژنراتور به عهده دستگاهی به نام گاورنر می باشد. گاورنر ها دارای تنظیماتی هستند که کارخانه تولیدی بر روی آن ها انجام داده است. اما افراد باید با توجه به دیزل ژنراتور مورد نظرشان این تنظیمات را تغییر دهند. برای تنظیم گاورنر یا تنظیم فرکانس دیزل ژنراتور از دو روش می توانید استفاده کنید . اولین روش این است که ابتدا دیزل ژنراتور را استارت زده و مستقیما گاورنر را بر روی دور نامی 1500RPM قرار می دهید. دقت داشته باشید در این روش باید اتصال جیمپر  بین G و M باید باز باشد. در این حالت اگر دود زیادی از دیزل ژنراتور خارج شد باید پتانسیومتر را کمی به جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید. اما اگر زمان استارت خوردن طولانی شود، باید پتانسیومتر به جهت عقربه های ساعت چرخانده شود.

 اما روش دوم به این صورت است که ابتدا دیزل را استارت زده و سپس برای مدتی کوتاهی دیزل بر روی دور آرام و کند IDLE قرار می گیرد و بعد از این که موتور به کار افتاده و گرم شد، گاورنر را به دور نامی 1500 RPM می رسانید. در این روش بعد از گذشت مدتی از استارت زدن، سوئیچ اتصال بین G و M باز می شود. در این زمان باید پتانسیومتر را تغییر داد تا دود کمتری از دیزل ژنراتور خارج شود.

تعمیر رگولاتور دیزل ژنراتور

رگولاتور دیزل ژنراتور یا AVR ها مجموعه ای از تعدادی مدار، ترانزیستور و IC و غیره هستند که در کنار هم قرار گرفته اند و کار تنظیم ولتاژ خروجی دیزل ژنراتور را انجام می دهند. در صورت خرابی این دستگاه ها تعمیر آن ها مستلزم زمان و هزینه زیادی بوده و در نتیجه خرید دوباره آن به صرفه تر خواهد بود.

 برای جلوگیری از خرابی و یا تغییرات زیاد ولتاژ و فرکانس دیزل ژنراتور که منجر به خرابی سایر دستگاه ها می شود، باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  1. حتما از رگولاتوری استفاده کنید که متناسب با توان ولتاژ و جریان خروجی دیزل ژنراتور مورد نظرتان باشد.
  2. قبل از نصب رگولاتور بر روی دیزل ژنراتور ولتاژ آن را تست کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
  3. رگلاتور باید به صورت درست و اصولی نصب شود. برای این کار می توانید از افراد ماهر و نصاب در این زمینه کمک بخواهید.
  4. بعد از نصب حتما باید ولتاژ و فرکانس رگولاتور تنظیم شود و این کار باید توسط متخصصین با تجربه انجام شود تا از آسیب های بعدی جلوگیری شود.

امروزه به دلیل مواردی نظیر افزایش هزینه‌های سوخت، مسئله‌های زیست‌محیطی و … بهینه‌سازی دیزل ژنراتورها، افزایش راندمان و بهره‌وری دیزل ژنراتورها یکی از اولویت‌ها و نگرانی‌های صاحبان دیزل ژنراتورهاست. برای جلوگیری از بروز معایب و مشکلات متعددی که عمدتاً خسارات پر هزینه‌ای به دیزل ژنراتورها وارد می‌کند، رعایت نکات زیر ضروری است:

۱- بازدید دوره ای و انجام سرویس دوره دیزل ژنراتور
دلیل اصلی بوجود آمدن بسیاری از خرابی‌های بوجود آمده دستگاه و مشکلات اساسی که منجر به پرداخت هزینه‌های بالای تعمیرات و خرید قطعات یدکی می‌شود؛ عدم تعویض به موقع لوازم و قطعات مصرفی یا تعویض با لوازم و قطعات مصرفی نامناسب غیراصلی است.

  • ۲- افزایش بهره‌وری و راندمان دیزل ژنراتور
    یکی از مهمترین نگرانی‌های مشتریان، کاهش استهلاک دستگاه و نیز افزایش راندمان دستگاه در مصرف سوخت و تولید انرژی الکتریکی است. این امر با انجام سرویس‌های زیر امکان‌پذیر است:
    فیلرگیری و تنظیم سوزن های انژکتور جهت کاهش سوخت مصرفی و استهلاک دیزل ژنراتور
    چکاپ اولیه و رفع مشکلات الکتریکی و مکانیکی اولیه دیزل ژنراتور
    تعویض به موقع لوازم مصرفی فرسوده دیزل ژنراتور با لوازم مصرفی اصلی

رفع  نوسان فرکانس دیزل ژنراتور با تعویض قطعات یدکی دیزل ژنراتور

در کام اول بررسی قطعات داخلی این دستگاه ها از اهمیت بالایی برخوردار است ممکن است با تعویض قطعات یدکی دیزل ژنراتور مشکل شما حل شود که خود از دانش فنی تعمیر کار دیزل ژنراتور میباشد.

 

کابل فرسوده

کابل‌های خروجی معیوب و فرسوده، غلاف شکسته و کنده شدن عایق می‌توانند مقاومت الکتریکی را افزایش دهند. این موضوع باعث اتصال کوتاه شده و منجر به افزایش ولتاژ خروجی می‌گردد. اگر به نظر می‌رسد که کابل‌ها سالم هستند، پایانه‌ها و اتصالات را بررسی کنید و از شل نبودن و عدم آسیب‌ دیدگی آنها مطمئن شوید، زیرا در صورت خرابی، روی ولتاژ خروجی نیز تأثیر خواهند گذاشت.

قبل از اتصال بار، ولتاژ را اندازه گیری کنید

قبل از اینکه اتصال بار بیشتر از بار باشد، ممکن است برخی تصور کنند که با اندازه گیری آن قبل از بار، دینام دچار اضافه ولتاژ یا مشکل اضافه ولتاژ شده است.

برای تعیین اینکه آیا ولتاژ خیلی زیاد است، باید به آستانه تعیین شده در طراحی دینام نگاه کنید. اگر اندازه گیری ولتاژ خروجی از آستانه دینام تجاوز نکند، جای نگرانی نیست. ولتاژ آن ممکن است هنگام بارگیری افزایش یابد، اما در هنگام تخلیه به تدریج کاهش می یابد.

تنظیم فرکانس دیزل ژنراتور

3- پس از گرم شدن روغن، ضریب بهره آن را را طوری تنظیم کنید که روغن از حالت عادی خارج شده و با چرخش پتانسیومتر مذکور در جهت عقربه های ساعت شروع به نوسان کند، سپس به آرامی پیچ را را در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا دیزل به حالت عادی برگردد. موقعیت نرمال و در این حالت ضریب بهره به فرماندار تعلق می گیرد.

4- پس از تنظیم ضریب بهره گاورنر، ضریب پایداری گاورنر را با پتانسیومتر ثابت تنظیم کنید تا روغن از حالت عادی خارج شده و شروع به نوسان کند و سپس به آرامی پیچ کنترل را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. تا زمانی که دیزل به حالت عادی برگردد، در این حالت ضریب پایداری را تطبیق دهید

5- پس از قرار دادن گاورنر به حالت بار، با اعمال بار به روغن آن، تنظیمات مجدداً برگردانده شوند.

خدمات تعمیر و سرویس ژنراتور

با توجه به اهمیت دستگاه های دیزل ژنراتور حتما بررسی ها دوره ای این دستگاه ها را در زمان مشخص و بصورت دوره انجام دهید تا از ایجاد هزینه ای اضافی در آینده جلوگیری شود مجموعه ی فرید ژنراتور خدمات سرویس های دوره ای و تعمیر دیزل ژنراتور با کادری حرفه ای به عزیزان تهرانی ارائه میدهد.

ارسال یک دیدگاه

کمک نیاز دارید?